تحولات لبنان و فلسطین

رئیس پلیس راه خراسان رضوی گفت: یک‌سوم حوادث ما در محور غرب و جاده‌های سبزوار و نیشابور است و مهم‌ترین علل خطرسازی این مسیرها وجود پل‌های فراوان، بدون حفاظ مناسب و شیب شیروانی جاده است.

مقصران تصادف در جاده‌های خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، حفظ امنیت راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای مستلزم ایجاد آزادراه، اصلاح و تعریض جاده‌های دوطرفه و نیز شناسایی و اصلاح مسیرهای پرخطر است. آخرین به‌روزرسانی نقاط پرتصادف خراسان رضوی توسط کمیسیون ایمنی راه‌های کشور در سال ۱۴۰۱ انجام شد که  براساس آن ۳۰ نقطه پرتصادف در راه‌های خراسان رضوی شناسایی شده است.

یک سوم حوادث جاده‌ای مربوط به شهرستان سبزوار و نیشابور است
رئیس پلیس راه خراسان رضوی در گفت‌وگو با قدس خراسان درباره راه‌های پرخطر خراسان رضوی می‌گوید: یک‌سوم حوادث ما در محور غرب و جاده‌های سبزوار و نیشابور است.  
سرهنگ حسین میش‌مست با بیان اینکه مهم‌ترین علل خطرساز این مسیرها وجود پل‌های فراوان بدون حفاظ مناسب و شیب شیروانی جاده است، می‌افزاید: این مسیر کویری است و رانندگانی که از این مسیر عبور و مرور دارند، دچار خستگی و خواب‌آلودگی می‌شوند.
وی با اشاره به حوادث محورهای جوین و بردسکن در سبزوار ادامه می‌دهد: در این مسیرها جاده به صورت دوطرفه و محل عبور ناوگان بار و مسافر است و با توجه به ترافیک تلفیقی خودرو سنگین و سواری شاهد تصادفات رخ به رخ در این مسیرها هستیم.

جوین- بردسکن و نیشابور- سبزوار، بحرانی‌ترین محورهای استان 
به گفته رئیس پلیس راه خراسان رضوی، حوزه نیشابور نیز همان مشکلات شیب شیروانی جاده و مسئله پل‌ها را دارد که ضرورت دارد مجتمع‌های خدماتی، استراحتگاه‌های بین‌راهی و سکوهای نماز بیشتری ایجاد تا راننده مجاب به توقف در بین راه شود.
میش‌مست با اشاره به روستاهای فراوان و پرتردد شهرستان نیشابور می‌گوید: همه محورهای فرعی و روستایی سبزوار به این شهرستان، کم‌عرض است و با توجه به اینکه به طور کلی نیشابور از جمله مناطق خوش آب و هوای استان محسوب می‌شود در ۶ ماهه نخست سال حوادث بسیاری در این مسیر اتفاق می‌افتد.
وی بحرانی‌ترین محورهای استان را جوین- بردسکن و نیشابور- سبزوار دانسته و می‌افزاید: مسیر درگز- قوچان، خواف- رشتخوار، خواف- تایباد و خواف- قائن سایر مسیرهای بحرانی استان هستند. به دلیل کوتاه بودن مسیر محور خواف- قائن، کل ناوگان باری معادن خواف برای انتقال به بندر از این مسیر، عبور و مرور دارد.

۳۰نقطه پرتصادف در سال ۱۴۰۱ شناسایی شد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز در این ارتباط به قدس خراسان می‌گوید: نقاط پرتصادف هر استان توسط کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مشخص می‌شود و پس از آن ایمن‌سازی و اصلاح آن‌ها در دستور کار سازمان راهداری قرار می‌گیرد.
جعفر شهامت با اشاره به آخرین به‌روزرسانی نقاط پرتصادف در سال ۱۴۰۱ می‌افزاید: بر اساس آن ۳۰ نقطه پرتصادف در راه‌های خراسان رضوی شناسایی شده که در محور نیشابور - سبزوار فقط یک نقطه و در محور بردسکن- سبزوار نیز یک نقطه پرتصادف شناسایی و نسبت به رفع آن‌ها اقدام شده است.
وی درباره جاده‌های کم‌عرض نیشابور نیز ادامه می‌دهد: راه‌ها بر اساس نشریه شماره ۸۰۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، تعریف و با توجه به ابعاد موجود در این آیین‌نامه ساخته می‌شوند. هر گونه بهسازی و افزایش عرضی محورها مستلزم دریافت مجوز کمیسیون ماده ۳۲ و تأمین اعتبار از طرف کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و استان است، ضمن اینکه راهداری مسئولیت نگهداری راه‌های موجود را بر عهده دارد و افزایش عرض و بهسازی باند در حیطه وظایف اداره‌های کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه راه‌هاست.

اصلاح ۲۷ نقطه پرتصادف در سال ۱۴۰۲
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی درباره ضرورت ساخت سکوهای نماز و استراحت در مسیرهای دوطرفه کویری محور جوین - بردسکن تأکید می‌کند: دو محور اسفراین- سبزوار و سبزوار- بردسکن در مناطق کویری و تپه‌ماهوری قرار گرفته‌اند که خوشبختانه در سال‌های اخیر چندین مجتمع خدماتی و رفاهی ساخته شده که نیاز به استراحتگاه را برطرف می‌کنند.
شهامت می‌افزاید: این اداره کل در سال‌های گذشته در محورهای طولانی و فاقد استراحتگاه به خصوص در محور نیشابور- سبزوار - شاهرود نسبت به ساخت ۱۵ سایه‌بان و سکوی نماز و تجهیز ۲۰ پارکینگ به روشنایی خورشیدی اقدام کرده که با استقبال چشمگیر رانندگان مواجه شده است.
وی درباره اصلاح مسیرها ظرف امسال و سال گذشته می‌گوید: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۷ نقطه پرتصادف توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایمن‌سازی و اصلاح شد و در سال جاری نیز اصلاح ۱۸ نقطه پرتصادف باقیمانده در دست اجرا قرار دارد که دست‌کم هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار در این نقاط هزینه خواهد شد.

اهتمام برای دریافت اعتبارات
اگرچه برابر اعلام فرمانده کل نیروی انتظامی کشور ۶۰درصد تصادفات فوتی جاده‌ای در کشور به دلیل خودروهای ناایمن است اما عقب‌ماندگی استان ما در زمینه حمل و نقل آزادراهی نیز بر کسی پوشیده نیست، استانی که به واسطه وجود بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و استفاده ۸۰درصد زائران این امام همام(ع) از حمل و نقل جاده‌ای، توجهی ویژه را می‌طلبد، به علاوه اینکه این استان، محور مهمی در حمل و نقل ترانزیتی و اتصال به پایانه‌های مرزی محسوب می‌شود بنابراین ایجاد امنیت و ثبات این محورها به واسطه ایجاد بزرگراه و آزادراه، اصلاح نقاط پرخطر و به دنبال آن کاهش تصادفات در استان بسیار حائز اهمیت است و ضرورت دارد استاندار جدید خراسان رضوی نیز نسبت به دریافت اعتبارات برای افزایش طول آزادراه‌های استان و اصلاح و تعریض جاده‌ها اهتمام ورزد تا بخشی از عقب‌ماندگی‌ها جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.